Továbbra is hazudozik és titkolózik a Fidesz a kínai hitel ügyében – a vasútvonal addig is zavartalanul pusztul!

Nincs hír arról, hogy sikerült-e aláírni az előre jelzett időpontig, május 25-ig a Budapest-Belgrád vasútvonal felújításának kivitelezési szerződését, ahogy azt áprilisban Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter előre jelezte. Semmi hivatalos közleményről, bejelentéről nem tudni, s a szaktárca vasárnap estig nem válaszolt a kedden írásban feltett kérdéseinkre sem. Pedig a közvéleménynek joga lenne tudni, hogy mi történik az elképesztő költségű projekttel, amiben ismét komoly szerepet kap Mészáros Lőrinc érdekeltsége.

Április 25-én nyilatkozta Pekingben az MTI-nek Szijjártó Péter, hogy eredményesen végződött a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítására kiírt tender, kihirdették a győztest, egy kínai-magyar konzorciumot, a kínált ár elfogadható. Hozzátette, hogy az idén május 25-ig megkötik a fejlesztés kivitelezési szerződését, s az majd akkor lép hatályba, amikor a kínai Eximbank és a magyar kormány közötti hitelszerződésről is sikerül minden részletben megegyezni. Ez nyár közepéig történhet meg, közölte. A hatálybalépéstől számított öt éven belül pedig a teljes beruházás lezárulhat. Hozzátette, a tervek szerint az év végén, 2020 elején kezdődhet a kivitelezési munka.

Szijjártó azonban részleteket nem árult el a győztes konzorciumról, amelyről másnap az Index azonban érdekes dolgokat közölt: az RM International Zrt.-ből, a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft.-ből és a China Railway Electrification Engineering Group Kft.-ből álló konzorcium a titokzatos nyertes. A titkolózás vélhetően nem is a két kínai cég miatt volt, az RM International Zrt. nevét nem akaródzott nyilvánosságra hozni, az ugyanis Mészáros Lőrinc érdekeltsége.

„A most alapított társaság fő profilja a vasútépítés, tulajdonosai a Mészáros és Mészáros Kft., valamint az R-KORD Kft. (melynek tulajdonosa szintén a Mészáros család a Mészáros Építőipari Holding Zrt.-n keresztül). Az RM International képviseletére jogosultak között ott van Mészáros Lőrinc nagyobbik lánya, Mészáros Beatrix. Rajta kívül Halmi Tamás, aki a Mészáros-birodalom több cégében is vezető posztot tölt be, például a Mészáros és Mészáros Kft. ügyvezetője, a Mátrai Erőmű igazgatósági tagja és a Mediaworks felügyelőbizottsági tagja, illetve Sárváry István, aki szintén ügyvezető a Mészáros és Mészárosban”

– írta akkor az Index. Hozzátette, hogy az R-Kord Kft. is Mészáros Lőrinc nevén van, tavaly 17 milliárd forint forgalmat csinált, s részese a többi között az utóbbi idők egyik legnagyobb, 72,4 milliárd forintra drágult dél-balatoni vasútrekonstrukciójának.

Szerettük volna megtudni, hogy a kitűzött határidőre aláírták-e végül a fejlesztési kivitelezési szerződést. Kérdéseinkre azonban a szaktárca máig nem válaszolt. Pedig nem kérdeztünk nagyon bonyolult dolgot, csupán a következőket:

1. Május 25-e elmúlt, szeretnénk tudni, hogy megkötötték-e a kivitelezési szerződést?
2. Kikkel? Azt már korábban bejelentették, hogy egy kínai-magyar konzorcium kapja a megbízást – valóban az írt alá?
3. Valóban az RM International Zrt.-ből, a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft.-ből és a China Railway Electrification Engineering Group Kft.-ből áll a nyertes konzorcium?
4. Ha nem született meg az aláírás, a) akkor mi az oka a csúszásnak? b) mikorra várható az aláírás?

Amint válaszokat kapunk a kérdéseinkre, visszatérünk a témára.

Egyébként mint ismert, a Budapest-Belgrád közti vasútvonal eredetileg 472 milliárdosra tervezett, mára inkább 750, kamatostul pedig már 949 milliárdos beruházás, amely az optimista becslések szerint 2400 év alatt térülhetne meg.

 

 

Kapcsolódó cikkek

Hulljon a férgese! Kaotikus a helyzet az egészségügyben

O.L.K.T.

A CEU vezetése meghozta a döntést, az egyetem Bécsbe költözik!

Rubóczki Tamás

LMP: Orbán oligarchái járnak ismét jól!

Rubóczki Tamás