Mikor írnak megint autóipari forradalmat a magyar mérnökök?

# # # #

Március 15-én a magyar forradalmat és szabadságharcot ünnepeljük. Manapság egyre gyakrabban hangzik el, hogy az autóiparban is forradalom zajlik. Olyan robbanásszerű változást kell érteni ez alatt, melyek az ipar 4.0, a digitalizáció, az automatizáció, a big data vagy a robotika köré épülnek. Fognak forradalmat írni a magyar mérnökök?

Amikor nagy jelentőségű, autóiparhoz köthető innovációkról esik szó, első között jut eszünkbe a Ford híres magyar tervezőpárosa, Galamb József és Farkas Jenő. Galamb műszaki rajzolóból vált az autógyártó főkonstruktőrévé. Farkas Jenővel és az amerikai Childe Harold Wills-szel alkották meg a Ford T-modell alkatrészeinek tervét, egyebek mellett a bolygóműves sebességváltóval és a levehető hengerfejű motorral. 1908 szeptemberétől 1927 októberéig gyártották a sikermodellt.

Magyar találmány védi a kamiont a borulástól

Azóta eltelt csaknem száz év, azonban a magyar mérnökök ma is mindent megtesznek, hogy történelmet írjanak. Például a Knorr-Bremse magyarországi K+F intézetében egy részleg, a termék-előfejlesztési osztályon olyan termékötletek állnak fókuszban, amelyekből nem feltétlenül válik termék öt éven belül, de ígéretesek és érdemes kutatni azokat. Ebben a magyarországi intézetben száz magyar mérnökre tíz szabadalom jut évente. Egyebek közt magyar találmányon alapul az is, hogyan tudja a kamion felismerni az éles helyzeteket, mint például a borulás veszélyét, melynek rizikóját a RSP (Roll Stability Program) rendszere hivatott csökkenteni.

Egy másik nagy multi, a Bosch arról számolt be, hogy náluk világviszonylatban minden munkanapra 15 új szabadalmi-bejegyzés jut. A fejlesztésekből a magyarországi gyárak magyar munkatársai is kiveszik részüket.

Feltörekvő magyar mérnökök drónokkal és elektromos kukásautókkal

Innovatív magyar start-upok is mozgolódnak, ilyen például az Aeriu, amely a dróntechnológia és a mesterséges intelligencia egyesítésével automatizál raktározási és logisztikai folyamatokat. Ígéretük szerint olcsó, alacsony energiaigényű és gyors megoldást kínál leltározási feladatokra.

Az AutoParadigm nevű startup mérnökei pedig arra vállalkoztak, hogy kidolgozzák az elektromos meghajtású autók menet közbeni töltésének technológiáját. Elektromos meghajtású hulladékgyűjtő járműveket fejlesztenek.

A Pozi Tech a gyártási folyamatok hatékonyságának növelésére vállalkozott, módszere a folyamat résztvevőinek és elemeinek – például a munkadarab és a munkás, az alkatrész és a szállítóeszköz – fizikai helyének, elhelyezkedésének valós idejű nyomon követése. Partnereik között olyan multik vannak, mint az Audi és a General Electric.

Az Inventure Automotive járműipari analitikai szolgáltatásokkal foglalkozik, amelyek alapja a gyártótól függetlenül bármilyen járműbe beszerelhető adatgyűjtő készülék. Az adatok elemzése hozzájárulhat például az üzemanyag-felhasználás optimalizálásához.

A fentiek csak kiragadott példák azokból az ígéretes magyar mérnöki találmányokból, amelyek akár a jövőben valóban forradalmasíthatják az autóipart. Vajon kit fogunk újra a Galamb-Farkas tervezőpárossal együtt említeni?

Forrás autopro.hu https://autopro.hu/trend/Mikor-irnak-megint-autoipari-forradalmat-a-magyar-mernokok/29731/

Kapcsolódó cikkek

Kegyetlen volt Michael Jackson?

H Miklós

+18: A száját nyalva tárta szét a lábát Kelemen Anna! (+Fotó)

Rubóczki Tamás

Egy kis erotika! (+18)

Rubóczki Tamás