Lesz itt sarc bőven még – 100 milliárdot kell visszafizetni az EU-nak

20 milliárdot csak a Mészáros Lőrinc-féle projektek miatt, de a Miniszterelnökségnek is sikerült összehoznia 3 milliárdnyi büntetést.

Hiába kapott figyelmeztetést már 2015-ben Magyarország, a hibákat nemhogy javítani nem sikerült, de rosszabbul állunk, mint három éve – derül ki a 24.hu írásából.

Az Európai Unió illetékesei által vizsgált 29 projektből most 24-ben találtak kivetnivalót. A különféle Mészáros Lőrinc-projektek miatt például több mint húszmilliárd forint büntetéssel számolhatunk, de a Miniszterelnökség, azaz az uniós pénzeket osztó szervezet miatt is bukik az ország hárommilliárdot. Az összkár százmilliárd forintnál is nagyobb.

A Miniszterelnökség vizsgálat alá kerülő három tendere közül mindhárom elbukott az ellenőrzésen:

– közbeszerzési és jogi szakértői tanácsadás: 4,8 milliárd forint,
– kommunikációs tevékenység (3 részben): 5,1 milliárd forint,
– kommunikációs tevékenység (2 részben): 6,5 milliárd forint.

A kommunikációs tendereken Csetényi Csaba érdekeltségei futottak be, a tanácsadó konzorciumban a Lázár János érdekeltségi köréhez tartozó Ész-Ker Kft. és a Bajkai István Fidesz-alapító nevével fémjelzett SBGK Ügyvédi Iroda is megtalálható.

A három tanácsadói szerződés esetében a diszkriminatív kiírási feltételek miatt 25 százalékos, összesen 1,228 milliárd forint támogatásmegvonást javasol az Európai Bizottság, és ugyanilyen arányú a büntetés a kommunikációs tendereknél.

A vizsgált tenderek között szerepelt több Mészáros Lőrinchez köthető projekt is, amelyek a becsültnél jóval drágábbak lettek. Ilyen például a a Püspökladány–Ebes-, valamint a Szántód–Kőröshegy–Balatonszentgyörgy-, illetve a Fonyód–Kaposvár-vasút rekonstrukciója. Előbbinél 12,5 milliárddal, az utóbbinál 16,8 milliárddal srófolták fel a vállalási árat.

A Mészáros-érdekeltségek kivitelezte munkák közül a Püspökladány–Ebes-vasútfejlesztésnél 25 százalékos, csaknem 16 milliárd forint támogatásmegvonást jeleztek az auditorok.

De büntetés jár a nagy összegű, évekre szóló keretmegállapodásokért is. Ilyen például a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által kiírt, az országos vasúti hálózat tanúsítására szóló projekt is, amelynek a kiírása súlyosan korlátozza a versenyt.

A 11,2 milliárd forintos keretmegállapodás esetében 25 százalék korrekció a javaslat, ami 2,4 milliárd támogatásmegvonást jelent. 17 milliárd forint bukás néz ki az NFSI Nemzeti Fejlesztési és Stratégiai Intézet Nonprofit Kft. 200 milliárdos keretmegállapodásából is.

A középületek energetikai korszerűsítésére kiírt közbeszerzést a kiírásban lelhető feltételek miatt meszelték el, például a jelentkezőknek egy bizonyos szoftver használatát írták elő.

A 24.hu forrása szerint jobban jön ki Magyarország, ha a 10 százalékos átalánybüntetést választja, amit afféle diszkontajánlatként kapott a kormány a 2014–2020 közötti projektek macerás, egyenkénti ellenőrzése és az azok utáni fizetés helyett. Utóbbi módszerrel valószínűleg sokkal nagyobb összeg jönne ki.

Kapcsolódó cikkek

800.000 forintra büntették Márki-Zayt, mert elmondta az igazat 

H Miklós

Matolcsy György: Nincs tartozása a kormánynak a magánnyugdíjpénztári tagok felé!

Rubóczki Tamás

Utcára!!!

Rubóczki Tamás