Kormányhatározatban fenyegetik a lakosságot, hogy ha nem a kormánypárt jelöltje nyer, akkor einstandolják a helyi buszokat és villamosokat is!

Szintet lépett a kormányzati fenyegetés. A sima politikai üzengetés után most már kormányhatározatban fenyegeti meg a saját közlekedési cégel bíró városok választóit: ha nem a kormánypárt jelöltje nyer, akkor einstandolják a helyi buszokat és villamosokat is – tudta meg az mfor.hu.

A fővárosi paktum felmondásáról szóló kancelláriaminiszteri bejelentés után újabb politikai üzenetet küldött az Orbán-kormány. Ezúttal azonban nem csupán Budapestet vették célkeresztbe, hanem az ellenzéki győzelemre esélyes megyei jogú városokat is. A Magyar Közlöny – először a Népszava által ismertetett – múlt heti számában megjelent kormányhatározatban a kabinet felkérte az érdekeit jelenleg leghatékonyabban képviselő miniszterét, Palkovics László tárcavezetőt, hogy dolgozza ki a helyi közösségi közlekedés állami finanszírozásának modelljét.

Az állam egységesíteni kívánja a finanszírozást, amelynek révén mindenhol kizárólagos szereplő lehet a jövőben. Ez gyakorlatilag a helyi közösségi közlekedési vállalatok államosítását jelenti.

Nem olyan sok cégről van szó. Budapest mellett a Szeged, Pécs, Debrecen, Miskolc, Veszprém,Tatabánya és idén márciustól Kecskemét működtet saját céget a helyi közösségi közlekedés működtetésére. (A Volánbusz cégcsoport a helyközi közlekedést bonyolítja.)

A fenti városokból az ellenzéki összefogás jelöltjei akár négy helyen – Budapest, Pécs, Szeged, Miskolc – is legyőzhetik a kormánypárt jelöltjeit – mutat rá a kormányhatározat mögött megbúvó egyik lehetséges indokra az Mfor egyik közösségi közlekedésre rálátó informátora. A helyi közlekedés fontos politikai eszközzé válhat ellenzéki kézben. Budapesten egy elhúzódó sztrájk komoly kormányellenes elégedetlenség kiindulópontja lehet.

A szakszervezeteknek az elmúlt években ugyan nem sikerült igazán hatásos, a város életét megbénító akciót szervezni, de egészen más lehet a helyzet, ha a BKV tulajdonosaként beleáll a dologba és Budapest vezetése azt mondja: igen, igazatok van, megérdemelnétek a magasabb bért, a jobb munkafeltételeket és járműparkot, de nincs rá pénzünk, a kormány egyre kevesebb támogatást nyújt a helyi közösségi közlekedés támogatására. Mégcsak nem is lódítanának.

​​​​​​A fővárosi önkormányzat évről-évre kevesebb állami támogatást kap a közösségi közlekedés működtetésére. Az állami normatíva 2006-os 32,5 milliárdról 2015-ben zuhant meg először, akkor 24 milliárd forintra csökkent, majd a következő évben 18 milliárdra, 2017-ben 15 milliárdra, míg 2018-ban pedig 12 milliárd forintra olvadt le. Bár a fővárost egyelőre nem sújtják politikai szankciók, mégis jóval kevesebb központi forráshoz jut hozzá, mint a MÁV vagy a Volán. Míg a BKV egy utaskilométerre jutó támogatása alig 2,4 forint, addig a G7 adatai szerint a Volán 10,9, a MÁV pedig 22,7 forintot kap.

A helyi közlekedési cégek Volánbuszba olvasztását már korábban is rebesgették, de az önkormányzati vereség tovább lökheti a kormányzati terveket. A közösségi közlekedés államosításáról már évek óta beszélnek, bár korábban a BKV átvétele tűnt a valódi célnak – állítja Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke, aki nem hiszi, hogy ez a határozat kampányüzenet lenne, bár kétségtelenül következik a Fidesz eddig kormányzati működéséből. Politikai döntés, ami mellett semmiféle racionális érvet nem lehet felsorakoztatni.

Tovább az mfor.hu weboldalon olvashatja.

Kapcsolódó cikkek

Önképzavar. Lelki nyavalya. Mentális katasztrófa.

O.L.K.T.

Ekkora baromságot minimum államtitkár mondhat

O.L.K.T.

MINDEN HATALOM a NÉPÉ! (És NEM a képviselőké!!!)

O.L.K.T.