Kitálalt a szakszervezet!

Miért éri meg kölcsönzött dolgozókat foglalkoztatni? – erről kérdeztünk gyárakat és munkaerő-kölcsönzőket. A válaszok alapján úgy tűnik, ez olyan üzlet, amivel mindenki csak nyerhet, hiába kell a gyárnak a dolgozó foglalkoztatásának költségein felül jutalékot is fizetnie a kölcsönzőcégnek. Hangsúlyozták, hogy a kölcsönzött dolgozók nincsenek rosszabb helyzetben, mint a saját alkalmazottak. Arról, hogy ez nem feltétlenül van így, a szakszervezet tálalt ki.

Fő a rugalmasság, a többi titok

A válaszoló gyárak mind elsősorban arra hivatkozva veszik igénybe évek óta a munkaerő-kölcsönzést, hogy segít az aktuális létszámigényhez igazítani a dolgozók számát. A létszámigény pedig változó, a megrendelések szezonalitása miatt, vagy azért, mert jelentősen kilőhet, aztán visszaeshet a megrendelések száma, mint az autógyáraknál tapasztalható mostanában. A rugalmasságot emelte ki a 4700 embert foglalkoztató kecskeméti Mercedes-Benz, a több mint 13 ezer embert foglalkoztató Bosch-csoport, valamint a hasonló létszámú győri Audi is. Utóbbi jellemzően szakmai képzettséget nem igénylő munkakörökben dolgoztat kölcsönzött munkaerőt. Azt egyik cég sem árulta el, honnan kölcsönöznek, és átlagban hány munkást, részben üzleti titokra hivatkozva.

A szakszervezettől tudjuk, hogy az Audinál a kollektív szerződés szerint a dolgozók legfeljebb 5 százaléka lehet kölcsönzött, azaz legfeljebb 650 ember, és több kölcsönözővel dolgoznak. A Mercedesben a szakszervezet szerint jelenleg 70 kölcsönzött ember sincs a négyezerből, és a legnagyobb összlétszám mellett sem voltak száznál többen. Az érdekképviselet szerint a gyárnak fontos, hogy saját dolgozói legyenek, ezt is a megbecsülés egyik formájának tartja.

 

Tovább a 24.hu

Kapcsolódó cikkek

Orbán mától bekeményít: káosz lesz!

O.L.K.T.

Ennyi léhűtő a világon nincs!

O.L.K.T.

Mert hagytuk, hogy így legyen…

O.L.K.T.