Homolya Róbert: A MÁV szerint az utasok elégedettsége európai szintű – Az utasok szerint viszont kaotikus a magyar vasút!

A magyar utasok vasúti szolgáltatásokkal kapcsolatos elégedettsége eléri az európai átlagot, számos kérdésben pedig kedvezőbben nyilatkoztak, mint sok európai ország vasúttal közlekedő polgárai – közölte a MÁV vezérigazgatója Homolya Róbert pénteken, az Európai Bizottság két főigazgatóságának megbízásából, idén január-februárban készült felmérés alapján.

Az Európai Unió 26 tagországában, országonként 1000 fős mintán alapuló felmérésben két módszer alapján vizsgálták az elégedettséget, az egyikben olyanok véleményét is figyelembe vették, akik nem utaznak vasúttal, a másikban azok véleményét értékelték, akik igen.

A teljes lakosságra kivetített eredmény szerint a magyar vasút az EU általános elégedettségi színvonalától elmarad és az utolsók között szerepel – mondta el a volt fideszes közlekedésért felelős államtitkár.

A kizárólag a vonattal utazók véleményének figyelembe vétele alapján ugyanakkor a magyar vasúti szolgáltatásokat az EU átlagával azonos szintűnek értékeli az elemzés, és Magyarországot a középmezőnyben helyezi el – ismertette a MÁV. A vasúttársaság hozzátette: a magyar eredmények megelőzik például a francia, a német vagy az olaszországiakat is.

A felmérés szerint azok a magyar válaszadók, akik igénybe veszik a vasúti személyszállítási szolgáltatást, húsz szempontból tizennyolcban elégedettebbek, mint az uniós átlag.

A 26 ország közül Magyarország a negyedik helyen szerepel a jegyvásárlás egyszerűségével kapcsolatban felállított rangsorban, a megkérdezett magyar utasok 93 százaléka elégedett a jegyvásárlási szolgáltatásokkal, míg az uniós átlag 84 százalék.

A magyar utasok 83 százaléka elégedett a járatsűrűséggel, míg az európai átlagérték 75 százalék.
A járatok megbízhatóságával és menetrendszerűségével a Magyarországon megkérdezett utazók 77 százalékban, ugyanakkor az európai utazók átlagosan 65 százalékban elégedettek.

Az akadálymentességgel, valamint az állomásokhoz közeli parkolással és biciklitárolással kapcsolatban a magyar utasok 71, illetve és 66 százalékban elégedettek, míg az európai átlag 67 és 55 százalék.
A panaszkezelések terén is az uniós átlag felett szerepel Magyarország, 69 százalékkal.

A MÁV vezérigazgató úgy fogalmazott:

a felmérés tükrözi, hogy az utasok számára is érzékelhető fejlődés ment végbe a vasúttársaság szolgáltatásaiban, köszönhetően a vasúti pálya- és járműfelújításoknak, a motorvonat-beszerzéseknek, a javuló pontosságnak, a szolgáltatási színvonal emelésére irányuló intézkedéseknek.

A MÁV korábbi tájékoztatása szerint a vonatok menetrendszerűsége 2012 óta nagymértékben javult, az akkori 77 százalékhoz képest a pontos járatok aránya az elmúlt években 90 százalék körül alakult. 2013 és 2016 között 63 korszerű FLIRT motorvonat állt forgalomba, mintegy 700 kocsit pedig felújított a MÁV-Start.

Az utasszám 2015-2016-ban több mint 3 millióval, 2017-ben pedig további 1 millióval nőtt az előző évekhez képest. Különösen kiemelkedő a növekedés azokon a vonalakon, ahol lezajlott a pályarekonstrukció és korszerű vonatok közlekednek. Így például a több ütemben felújított Budapest-Székesfehérvár-Nagykanizsa vonalon 2016-ról 2017-re 9,5 százalékkal nőtt a fizető utasok száma. A Budapest-Esztergom vonalon a felújítás előtti utolsó évhez viszonyítva 2016-2017-ben évente mintegy 60 százalékkal több utast szállított a MÁV-Start – zárta sorait a vezérigazgató.

Több forrás szerint a vezérigazgató folyamatosan hazudik, az utazóközönség szerint több vasúti fórum is megerősítette, hogy egyre katasztrófális állapotban vannak a MÁV vonalai és vonatai. A frissen felújított balatoni vasútvonal is egyre rosszabb, több tucat vonat napi szinten késik, ez köszönhető az egyre rosszabb állapotban lévő vontatópark állomány miatt. A keleti régióban a vasúti pályák állapotára mutatott rá pár napja a Mátészalka-Leaks Facebook oldal is, ahol ismét csigajelmezben futottak le egy menetrendszerinti vonatot. A Budapest-Esztergom vonalon több tucat panasz érkezik a Pilisvörösvár Facebook oldalra is. Napi szintűek a késések csúcsidőben és hétköznap napközben is, néha akadozó utastájékoztatás és műszaki hibás FLIRT motorvonatok. Panaszok áradnak a Budapest-Lajosmizse vasútvonalról és a Budapest-Veresegyház-Vác vonalról is. És egyre több kellemetlenség éri az utasokat a pécsi vonalon történő kaotikus pótlóbuszozásra is.

Szóval akkor megkérdeznénk a MÁV-ot, hogy minden szuper? előbb körül kéne nézni, utazni kéne egy kicsit, és talán fény derülne a fejükben az, hogy Magyarország igencsak sereghajtó lett az európai vasúti közlekedésben, méghozzá igen erősen sereghajtó.

Flirt motorvonat a budapesti Déli pályaudvaron./kép. napi.hu

 

 

olkt.hu/napi.hu

 

Kapcsolódó cikkek

Orbán Viktor megtalálta Andy Vajna filmügyi utódját

O.L.K.T.

A nap fotója

O.L.K.T.

Hoppál Péter annyira belejött, hogy többször is kitöltötte a nemzeti konzultációt. VIDEÓ

O.L.K.T.