Befoghatták Borkaiék az eladók száját! – Érdemes elolvasni

0

Az Audi logisztikai központjának egyik lehetséges helyszínén földeket vásároló Fidesz-közeli, a győri önkormányzatnak is dolgozó ügyvéd a zsebszerződésekhez hasonló módon juttatta értékes területhez az offshore-hátterű SR Invest Logistic Kft.-t, hiszen a cég nem vásárolhatta volna fel a később átminősített termőföldeket. A cég akár egymilliárdot is kaszálhat az üzleten, az eladók viszont akkor sem támadhatják meg a szerződést, ha esetleg úgy ítélik meg, rossz üzletet kötöttek. Ráadásul súlyos milliókat fizethetnek, ha kinyitják a szájukat. A hvg.hu újabb részleteket tár fel a különös győri földvásárlásokról.

A zsebszerződésekhez kísértetiesen hasonló módszert vetett be az ismeretlen tulajdonosi hátterű, luxemburgi SR Group SA annak érdekében, hogy megszerezze a győri Ipari Parkban azt a területet, ahová az Audi – a fideszes vezetésű önkormányzat reményei szerint – felépíttetheti majd a logisztikai központját. A külföldi cég a törvény szerint nem vásárolhatott volna termőföldet, ezért bízhatta meg a győri önkormányzat ügyvédjét, Rákosfalvy Zoltánt, hogy a nevében járjon el.

Az ügyvéd saját nevében megvette a kiszemelt földeket, majd összevonva azokat egy önkormányzati tulajdonban lévő földúttal, a terület végül egy helyrajzi szám alatt önálló ingatlan lett. Ezután a földhivatal megadta az engedélyt, hogy az akkor még szántóként jegyzett ingatlant ipari-kereskedelmi célra lehessen használni. Miután így már nem termőföld volt, nem volt akadálya annak, hogy Rákosfalvy átadja a tulajdonjogát az SR Invest Logistic Kft.-nek, amelynek a tulajdonosa a luxemburgi SR Group SA.

Borkai: a város csak nyer ezzel

Miután előző cikkünkben feltártuk az offshore-hátterű ingatlanügyletet, Borkai Zsolt polgármester a Kisalföld napilapnak kifejtette: a Rákosfalvy által megvásárolt szántókkal az önkormányzat egy „tulajdonát képező, több évtizede beszántott, használaton kívüli földutat” vont össze, amelynek értéke ezáltal „körülbelül a tízszeresére nőtt”. Megkeresésünkre Borkai azt hangoztatta, a városnak ez az ingatlanügylet egy fillérbe sem került, Rákosfalvy tulajdonrészét pedig – noha megtehette volna, hiszen tulajdonostársként elővásárlási joga volt – azért nem vette meg a város, mert még egyáltalán nem biztos, hogy az Audi oda építteti a logisztikai parkot. Ha élt volna az elővásárlási jogával, akkor szerinte a városvezetés a közpénzzel hazardírozott volna – érvelt a hvg.hu-nak Borkai.

Ugyan az Audi hivatalosan még nem döntött a logisztikai park leendő helyszínéről, az előző cikkünkben ismertetett szakhatósági – köztük földhivatali – dokumentumok azonban arról árulkodnak, hogy a városvezetés szerint várhatóan ezen a területen lesz a létesítmény. Igaz, ezen kívül más lehetséges helyszínek is szóba kerültek, így például az uniós pénzből épült Győr-Gönyű Országos Közforgalmi Kikötő és a péri ipari park is. Ráadásul a hvg.hu úgy tudja, az Audi néhány vezetője e hét csütörtökön találkozott városházi fejesekkel – köztük Bolla Péter polgármesteri kabinetfőnökkel – és finoman az értésükre adták, hogy a város esélyei romlottak.

A cikk tovább a HVG-n olvasható tovább.